Big Data gaat de muziekindustrie veranderen

Ieder jaar zwelt de discussie weer aan over de inkomsten van artiesten uit streamingdiensten. Er heerst nog steeds veel onvrede over de manier waarop Spotify zijn inkomsten onder de artiesten verdeeld.

Het afgelopen jaar zijn de inkomsten uit verkoop van muziek in Amerika van 13 naar 7 miljard dollar gedaald. Innovatie in deze sector is dus hard nodig. Muziek verbindt mensen met elkaar, maar ik geloof dat artiesten en platenlabels op een andere manier mensen aan zich moeten binden dan ze nu doen. Big data gaat hierin een grote rol spelen. . Met behulp van big data kan de muziek industrie intelligentie toevoegen en kennis opbouwen, waardoor zij muziekliefhebbers veel gerichter kan benaderen.. Met deze kennis kunnen nieuwe inkomstenbronnen worden aangeboord. Iets dat nodig is om op lange termijn te overleven. Big data is in staat om te achterhalen waarom mensen voor bepaalde artiest of muziekstijl hebben gekozen. Platenmaatschappijen zullen in staat zijn om het “muziek DNA” van fans/luisteraars op individueel niveau bepalen.

Een minimalistische afbeelding van een hoofd met een koptelefoon met Spotify-logo tegen een groene achtergrond

Wanneer het “muziek DNA” van een luisteraar bekend is opent dit voor artiesten en platenmaatschappijen meerdere deuren van inkomsten. Artiesten weten door dit “muziek DNA” waarom een hun fans naar hun muziek luisteren. Met deze kennis kunnen ze naar merken toestappen die passen bij het “muziek DNA’ van de artiesten.  Zo is het dus mogelijk dat de artiest/muziek het merk en mens met elkaar verbindt. Merken zijn bereid om daar  veel geld voor te betalen. Uiteindelijk zou het zo kunnen zijn dat de complete digitale collectie van 30 miljoen nummers om wordt gezet in een big data winkel voor merken.

Native advertising is de afgelopen jaren een echte trend. Consumenten geloven kreten als: “wij van Ariël adviseren Ariël” niet meer. Laat als merk zien wat je doet en vertel het verhaal wat alleen jouw bedrijf kan vertellen. Muziek speelt in reclamecampagnes altijd een grote rol. Wie herinnert zich het nummer van de Coca-Cola reclame tijdens kerst of die van Nikon in hun grote “I Am” campagne. Muziek brengt mensen een merkassociatie. Normaal gesproken zoekt de adverteerder de muziek uit, maar wat gebeurd er als dit process wordt omgedraaid? Deze ontwikkeling zou wel eens een belangrijke stap kunnen zijn in het weer gezond maken van de offline georiënteerde muziekindustrie.

In de eerste 3 maanden van 2014 is het nummer ‘Happy’ van Pharrel Williams 43 miljoen keer gestreamd. De streaminginkomsten van Pharrel Williams van het nummer ‘Happy’ kwam neer op ongeveer $3.000. Wat vinden jullie hier van? Laat het mij hieronder in de reacties weten.

Dit blog is geschreven door Richard van Hooijdonk

Dit blog is geschreven door Richard van Hooijdonk

Trendwatcher, futurist en internationaal topspreker Richard Van Hooijdonk neemt je mee naar een inspirerende toekomst die leven, werken en ondernemen drastisch gaat veranderen.

Alle Lezingen